Last Months Presenters- June 10th

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Voila votre compagnon robotique aéroporté et votre aide. Spiri est un robot autonome, branché à l’Internet, et qui fonctionne avec Ubuntu Linux et ROS (robot operating system). Il est muni d’un micro-processeur ARM quad-core 4Gb.
Les outils de développement pour Spiri, y compris une API et un ensemble de manoeuvres de vol et d’évasion préprogrammés, vous permettrons de programmer Spiri pour faire tout ce que vous imaginez.

Spiri a d’excellents capteurs et caméras. Vers l’avant, il est capable de percevoir les distances. En plus, Spiri peut s’orienter et naviguer avec GPS, reconnaissance d’objets, flux optique, ultrasons, et des mesures inertielles. Toutes ces caractéristiques sont modélisées dans notre simulateur libre, dans lequel vous pouvez tester vos manœuvres et vos programmes avant de laisser Spiri opérer.

Il y a plusieurs façons pour s’interagir avec Spiri. Vous pouvez utiliser un smartphone ou une tablette, un ordinateur, des gestes, ou la voix. Vous pouvez jouer de la musique, agiter un bâton, allumer des lampes de poche, ou même, trouver une nouvelle façon de communiquer avec Spiri, ou bien avec tout un vol de Spiris.

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Spiri is your airborne robot companion and helper. It is an autonomous, web-enabled device that runs Ubuntu Linux with ROS (robot operating system) over a 4Gb quad-core ARM processor.

You are free to program Spiri to do anything you imagine, while relying on our API and built-in tools, including those that let Spiri fly on its own and avoid collisions.

Spiri comes with excellent sensors and cameras. It even has depth perception facing forward. GPS, feature recognition, optical flow, ultrasound, and inertial measurements are a few of the tools Spiri uses to orient itself and navigate. These features are modelled in our simulator—a free sandbox in which you can test your maneuvers and programs before you let Spiri try.

There are many ways you can interact with Spiri. You can use a smartphone or tablet, a computer, gestures, or voice. You can play music, wave a stick, flash lights, or even find a new way to communicate with one Spiri, or with a whole flock.

Pleiades Robotics founder and CEO Patrick Edwards-Daugherty was born in 1974. He grew up in Halifax, and went to university for theoretical physics at McGill, and then at Cambridge. He started Pleiades in 1999. The company developed e-learning systems and virtual worlds until recently. Since 2011, Pleiades has been working on a flying robot, Spiri, which is designed for programmability, versatility, and autonomy.

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BIOGRAPHIE DES ARTISTES

Scientifique devenue artiste photographe, Hannah Palmer est fascinée par les absurdités du monde qui l’entoure. Elle concentre son travail sur les interactions et les influences que la caméra peut porter envers ses sujets.

Aude est une artiste multimédia, illustratrice et motion designer vivant à Montréal. Elle travaille actuellement comme motion designer àMoment Factory. Sortant d’une éducation à la fois scientifique et artistique, elle s’inspire régulièrement de cette dualité dans ses créations personnelles et professionnelles.

 

DÉMARCHE DU PROJET

La création du Touche-o-mathon est née du désir de créer des contacts, de rapprocher les gens. Bien que la technologie ait tendance à dégrader nos contacts humains dans un cadre social, le mariage de l’art et de la technologie peut cependant augmenter les relations humaines.

Le Touche-o-mathon tente donc de créer une innervation, en invitant les personnes, comme des électrons libres, à se rassembler et à se connecter pour capturer un moment, fermant ainsi le circuit pour capturer l’instantanéité du moment. C’est de la capture de ces moments que se construit la mémoire collective à la base de l’enracinement des sociétés humaines.

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ARTISTS’ BIOGRAPHY

A former scientist turned photographer, Hannah Palmer is fascinated by the absurdities of the world she lives in. She focuses her work on the interactions and influences the camera can create with, and towards, the subjects it encounters.

Aude is a multimedia artist, illustrator, and motion designer. She currently works as motion designer for Moment Factory. Having completed an education in both science and the arts, she takes inspiration from this particular duality for her personal and professional creations.

 

PROJECT STATEMENT

The creation of the Touchbooth is born from the will to create contacts, and bring people closer to one another. Although in a social context technology often has the tendency to degrade our human contacts, the union of technological means and artistic concepts can end up magnifying human relations. Therefore, the Touchbooth intends to create an innervation, inviting people like free running electrons, to gather and connect to one another in order to capture a moment. It is in the contact that the circuit closes and captures the instant. For the artists, these captured instants are at the very basis of collective memory and the sentiment of belonging in human societies.


 

 

 

Basé sur une exploration de matériaux, le travail de Josée Brouillard cherche à repousser les limites du médium vidéo, tout particulièrement le mode de diffusion. Le support technologique est son premier intérêt. Josée construit des dispositifs à partir de composantes électroniques modifiées ou fabriquées sur mesure. Ce processus se rapproche du bricolage.

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Based in materials exploration, the work of Josee Brouillard aims to extend the limits of the video medium, in particular modes of diffusion. These technologies of display are her primary interest. Josee constructs alternative displays from modified or custom made electronic components. This process is similar to bricolage.

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